Cum poți afla imediat dacă ai amenzi neplătite sau datorii la stat la ANAF și la taxe și impozite

Cum poți afla imediat dacă ai amenzi neplătite sau datorii la stat la ANAF și la taxe și impozite
Sursa foto: Pixabay

În fiecare an taxele și impozitele ne pot da bătăi de cap, dar există o metodă simplă pentru a scăpa de cozile de la ghișee pentru plata obligațiilor către stat. Fie că vorbim de taxe și impozite, sau amenzi, toate pot fi consultate și plătite rapid, evitând astfel și plata unei amenzi pentru întârziere, care poate fi destul de mare.

Dacă anul trecut ANAF a relaxat politica de colectare a taxelor din cauza pandemiei, situația se schimbă acum. Dacă în cazul persoanelor juridice ANAF a trecut la reeșalonarea datoriilor către stat, în privința persoanelor fizice, instituția anunță eșalonarea la plata simplificată a datoriilor, doar după aprobarea unei ordonanțe.

„Contribuabilii persoane fizice și juridice pot accesa eșalonarea la plata simplificata: pe o perioadă de cel mult 12 luni, pentru obligațiile fiscale principale și accesorii datorate după data declarării stării de urgență.

Pentru a accesa eșalonarea la plată simplificată trebuie doar îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:

a) să se depună o cerere până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancțiunea decăderii. La cerere, se poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;

b) să nu se înregistreze obligații fiscale restante la data declarării stării de urgenta”, arată OUG 181/2020.

Cum vezi rapid taxele și impozitele datorate

Odată cu procesul de digitalizare demarat în 2015 de ANAF, românii au posibilitatea să verifice pe platforma „ghiseul.ro” toate datele referitoare la plata taxelor și impozitelor, precum și amenzile. Pentru a accesa platform ai nevoie doar de un cont ce se creează prin „spațiul privat virtual”. Pentru aceasta aveți nevoie și de o validare electronică, mai exact verificarea numărului de înregistrare a unei decizii anuale de impunere, sau de o aprobare de la un ghișeu al ANAF.

După aceasta pentru a accesa informațiile trebuie să vă creați un user pe platforma „ghiseul.ro”. Pașii sunt destul de simplu de urmat și îi regăsiți mai jos. De asemenea, există două metode pentru a obține datele de logare pe platformă:

1. Primăria unde aveți obligații de plată vă poate genera datele de logare în urma unei solicitarii făcute de dvs in acest sens. Puteti solitica date de acces (utilizator și parolă) de la instituția publică la care aveți obligații de plată, dacă instituţia este înregistrată în sistem şi este activă pentru plata cu autentificare. Datele de contact ale Instituţiei publice le puteţi accesa prin „click” pe denumirea instituţiei în Secţiunea Instituţii înrolate.

2. Metoda online de obținere a datelor de logare. Accesati sectiunea „SOLICITĂ DATE DE ACCES” de pe prima pagina ghiseul.ro si parcurgeti etapele: “Verificare CNP”- “Validare card”- „Trimitere e-mail cu datele de logare”