Cu cât se vând datele cu caracter personal în mediul online și cine le cumpără?

Cu cât se vând datele cu caracter personal în mediul online și cine le cumpără?
Photo by Joshua Sortino on Unsplash

Nu de puține ori ați auzit că, în momentul de față, nu există un bun mai valoros decât informația. Ei bine, din articolul de astăzi vom afla cât sunt dispuși alți oameni să plătească pentru informații despre noi.

Activitatea noastră în mediul online lasă în spate urme extrem de importante. Fiecare like, fiecare comentariu, fiecare click pe care îl dăm spune ceva despre noi. Spre exemplu, aceste activități pot spune despre noi dacă preferăm câinii în detrimentul pisicilor, dacă ne plac activitățile în aer liber sau cele în casă, dacă suntem interesați de politică și dacă da, dacă suntem de stânga sau de dreapta.

Ei bine, adunând aceste informații de la sute de milioane de oameni, o entitate poate afla cum să ne mulțumească pe unii dintre noi, cum să ne enerveze pe alții sau pur și simplu cum să ne întoarcă pe unii împotriva celorlalți.

Cât costă datele cu caracter personal al unui utilizator de internet?

„Pentru a dobândi o mai bună înțelegere a modului în care informațiile personale ale utilizatorilor pot fi folosite dacă ajung pe mâini greșite, cercetările Kaspersky au analizat ofertele active pe 10 forumuri și piețe internaționale neautorizate.

Cercetarea a arătat că accesul la datele personale poate avea prețuri începând cu 50 de cenți (USD) pentru un ID, în funcție profunzimea și amploarea datelor oferite. Unele informații personale rămân la fel de solicitate ca în urmă cu aproape un deceniu – în principal date despre cardul de credit, acces bancar și servicii de plată electronică – cu prețurile respective neschimbate în ultimii ani.

Ce date cu caracter personal au devenit din ce în ce mai râvnite?

Cu toate acestea, au apărut și noi tipuri de date. Acestea includ acum informații medicale personale și selfie-uri cu documente de identificare personală, care costă până la 40 USD. Creșterea numărului de fotografii în care utilizatorii țin anumite documente în mână și a schemelor care le utilizează reflectă, de asemenea, o tendință în „cybergoods game”.

Abuzul acestor date poate duce la consecințe destul de semnificative, cum ar fi preluarea numelui sau a serviciilor victimelor, pe baza identității lor,” notează startupcafe.ro.

Consecințele acestor abuzuri sunt uriașe. Datele vândute pe piața neagră pot fi utilizate pentru înșelătorii, extorcare, furturi directe de bani și scheme de phising.

„În ultimii ani, multe domenii ale vieții noastre au devenit digitalizate – iar unele dintre ele, cum ar fi sănătatea noastră, de exemplu, sunt în special private. După cum vedem prin numărul tot mai mare de scurgeri de date, acest lucru duce la mai multe riscuri pentru utilizatori”, comentează Dmitry Galov, cercetător în securitate la GRasp din Kaspersky.

„Cu toate acestea, există și evoluții pozitive – multe organizații iau măsuri suplimentare pentru a asigura securitatea datelor utilizatorilor lor. Platformele de socializare au făcut progrese deosebit de mari în acest sens, deoarece este mult mai greu acum să furi un cont al unui anumit utilizator.

Acestea fiind spuse, cred că cercetarea noastră evidențiază cât de important este să fii conștient de faptul că datele tale sunt de fapt solicitate și pot fi utilizate în scopuri rău intenționate, chiar dacă nu ai mulți bani, nu îți exprimi opinii controversate și, în general, nu ești foarte activ online.”

Cum vă protejați împotriva furtului de date cu caracter personal?

Pentru a minimiza riscurile ca informațiile personale să vă fie furate, Kaspersky recomandă:

„Fiți atenți la e-mailurile și site-urile web de phishing;

Verificați întotdeauna setările de permisiune pentru aplicațiile pe care le utilizați, pentru a reduce la minimum probabilitatea ca datele dumneavoastră să fie partajate sau stocate de alți utilizatori – și nu numai – fără știrea dumneavoastră;

Utilizați autentificarea cu doi factori. Nu uitați că utilizarea unei aplicații care generează coduri unice este mai sigură decât primirea celui de-al doilea factor de autentificare prin SMS. Dacă aveți nevoie de securitate suplimentară, investiți într-o soluție hardware 2FA;

Utilizați o soluție de securitate fiabilă, cum ar fi Kaspersky Password Manager, pentru a genera și securiza parole unice pentru fiecare cont și pentru a rezista tentației de a reutiliza aceleași parolă pentru mai multe conturi;

Pentru a afla dacă oricare dintre parolele pe care le utilizați pentru a vă accesa conturile online a fost compromisă,

Luați întotdeauna în considerare modul în care conținutul pe care îl partajați online ar putea fi interpretat și utilizat de alții,” adaugă specialiștii Kaspersky.