Lovitură cruntă pentru eMAG. A primit o amendă de aproape 7 milioane de euro. Care este scuza companiei

30 dec. 2020
Lovitură cruntă pentru eMAG. A primit o amendă de aproape 7 milioane de euro. Care este scuza companiei

eMag a primit o lovitură cruntă chiar înainte de finalul anului. Consiliul Concurenței a amendat operatorul magazinului online cu aproximativ 6,7 milioane de euro. În ciuda sancțiunii primite, eMAG a ajuns la o înțelegere cu privire la faptele investigate. 

Consilul Concurenței a demarat o investigație la finalul anului 2017. În urma datelor analizate, sursa citată a constata faptul că Dante International SA, deținătorul și administratorul platformei online eMAG Marketplace a abuzat de poziția sa dominantă, în perioada ianuarie 2013 -iunie 2019.

Cum a primit eMAG o amendă de aproape 7 milioane de euro

Cu alte cuvinte, eMag, a poziționat și afișat mai favorabil, în perioada menționată propriile oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă și cu care se afla în concurență directă.

Mișcarea făcută de eMag a dus la limitarea ofertelor partenerilor afiliați cu operatorul online, acest lucru afectând concurența reală între ofertele de produse prezentate pe această platformă.

Pentru a evita astfel de probleme în viitor, Consiliul Concurenței a impus companiei adoptarea de noi măsuri privind algoritmii utilizați de platformă. Astfel, de acum, Dante are obligația de a informa complet și corect comercianții parteneri asupra modului de funcționare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziționare a produselor pe platformă și să limiteze intervențiile manuale în funcționarea algoritmilor relevanți.

De asemenea, compania are mai multe probleme de rezolvat. eMAG trebuie să dezvolte modificări ale structurii organizaționale, să creeze un sistem de gestionare a datelor colectate și stocate prin intermediul platformei, astfel încât accesul la aceste date agregate să se realizeze în mod nediscriminatoriu.

În același timp, Dante trebuie să-și îmbunătățească politica de soluționare a plângerilor, prin crearea unui set de bune practici în administrarea relației cu participanții la platformă.

În ceea ce privește valoarea amenzii primite, aceasta  a fost de 32,28 milioane lei, aproximativ 6,7 milioane euro.

De unde vine amenda

Amenda finală de aproape 7 milioane de euro are la mijloc mai multe nereguli adunate.

Astfel, 59.967.944 lei, adică 12.857.897 euro vin de la Roche România SRL pentru abuz de poziţie dominantă pe piața unor produse oncologice din România. Alți 17.650.326 lei, aproximativ 3,7 milioane euro vin de la Distrigaz Sud Rețele SRL (DGSR),  pentru abuz de poziție dominantă în zonele pentru care a deţinut licenţă de distribuţie.

Alte 6,3 milioane lei, adică aproximativ 1,3 milioane euro vin de la Premier Energy SRL, în calitate de succesor legal al companiei Gaz Sud SA, pentru abuz de poziție dominantă în zonele pentru care a deţinut licenţă de distribuţie, scrie economica.net.

Cum a scăpat eMAG de amendă

Compania eMag a recunoscut însă fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii. De asemenea,  eMAG și Consiliul Concurenței au ajuns la o înțelegere comună privind faptele investigate.

La scurt timp după anunțul făcut de Consiliul Concurenței, retailerul a anunțat că a colaborat cu autoritatea de concurență pe tot parcursul investigației și a pus la dispoziție, în mod transparent, dincolo de obligația legală de a coopera, toate datele și informațiile privind modul de funcționare a platformei Marketplace pentru o înțelegere completă a acestui nou model de comerț electronic.

Iulian Stanciu, CEO eMag

„Platforma eMAG a funcționat în primii 12 ani de activitate doar cu vânzare directă. Apoi, treptat, prin platforma eMAG Marketplace, partenerii au avut posibilitatea să își vândă produsele, în baza unor reguli care au fost adaptate din mers, pe măsura ce platforma a evoluat. Concomitent cu plata amenzii, compania și-a asumat voluntar o serie de măsuri în fața autorității de concurență, prin care regulile și algoritmii vor fi mult mai transparenți. Astfel, perspectivele de dezvoltare ale partenerilor vor crește prin predictibilitate, acces la date și o soluționare rapidă a problemelor”, explică retailerul.

Lecția învățată de eMAG

O serie de clarificări vine și din partea lui Iulian Stanciu, CEO eMag. Acesta a mărturisit că într-adevăr, viteza cu care eMag s-a dezvoltat nu a fost una fără erori și de multe ori, compania a avut nevoie de soluții rapide, toate pentru interesul clienților.

Acesta a mai subliniat faptul că în urma amenzii primite, retailerul a învățat o lecție importantă pe care o va pune în aplicare direct, pentru ca toți clienții să poată beneficia de toate serviciile oferite, economisind timp și bani. De asemenea, nici partenerii nu vor fi neglijați și vor beneficia de ”oportunități majore de dezvoltare”. 

”Viteza cu care am dezvoltat platforma eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învățat de fiecare dată din ele și ne-au ajutat sa adaptăm modelul. Procesul de dezvoltare a platformei a presupus de multe ori soluții rapide în interesul clienților, dar unele dintre ele au fost impredictibile pentru alte părți implicate în platformă. Deși izolate, aceste situații au generat îngrijorări ale autorității de concurență, împreună cu care am depus toate eforturile pentru identifica un mod foarte predictibil, transparent și echilibrat prin care toate părțile să poată beneficia de avantajele unei platforme de comerț online, iar clientul să rămână prioritatea noastră.

Chiar dacă am primit o sancțiune, luăm partea bună din aceasta experiență: am învățat cum să oferim un serviciu foarte bun în același timp și clienților, și partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli și algoritmi îmbunătățiți permanent, bazându-ne pe tehnologie. Astfel, clienții beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp și bani, iar partenerii beneficiază de oportunități majore de dezvoltare, în România și în țările din jur,” a declarat Iulian Stanciu, CEO eMAG.