Ce se întâmplă în creierul elevilor care nu mai studiază matematica după vârsta de 14 ani? Ce impact va avea acest lucru mai târziu. Studiu Oxford

Ce se întâmplă în creierul elevilor care nu mai studiază matematica după vârsta de 14 ani? Ce impact va avea acest lucru mai târziu. Studiu Oxford
Foto: JESHOOTS.COM on Unsplash

Departamentul de Psihologie Experimentală de la Universitatea Oxford a întreprins un studiu amplu pentru a analiza impactul pe care-l are lipsa de educație matematică în dezvoltarea cerebrală şi cognitivă a adolescenţilor. Astfel 133 de elevi cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani au fost studiați în detaliu pentru elaborarea unor concluzii.

S-a constatat că cei care nu mai învață matematică după vârsta de 16 ani vor avea un dezavantaj față de ceilalți din punct de vedere al dezvoltării legăturilor neuronale responsabile cu rezolvarea problemelor, memorarea şi învăţarea.

Ce se întâmplă în creierul elevilor care renunță să mai învețe matematică

Studiul a fost publicat de revista de cercetare științifică PNAS şi arată că elevii care au renunțat la învățarea matematicii aveau o cantitate mai mică a unui aminoacid extrem de important pentru plasticitatea cerebrală (acidul gamma-aminobutiric – GABA) aflat într-o zonă cheie, în care intervin multe funcţii cognitive importante care au legătură cu raționamentul.

Ținând cont de cantitatea acestui aminoacid crucial pe care-l avea fiecare elev, cercetătorii de la Oxford au reușit să facă o distincție clară între cei care studiau şi cei care nu mai studiau matematica, indiferent de capacităţile lor cognitive.

În plus, bazându-se pe cantitatea de acid gamma-aminobutiric, cercetătorii au putut să prognozeze cu succes reuşitele în acest domeniu 19 luni mai târziu, conform Universităţii Oxford.

Abilităţile matematice constituie un avantaj

Roi Cohen Kadosh, profesor de neuroştiinţă cognitivă la Oxford a explicat că abilităţile matematice constituie un avantaj în ceea ce privește obţinerea unui loc de muncă, statutul socio-economic, sau sănătatea mentală şi cea fizică.

Foto: NeONBRAND on Unsplash

„Adolescenţa este o perioadă importantă din viaţă asociată unor schimbări cerebrale şi cognitive. Din păcate, a renunţa la matematică la această vârstă poate provoca o breşă între adolescenţii care abandonează această materie şi cei care continuă să o studieze”, a spus profesorul, conform Agerpres.

Ce impact are lipsa accesului de educație

Autorii studiului susțin că prin această cercetare s-a putut demonstra ce impact are educația matematică în dezvoltarea creierului și s-a bifat un nou nivel de înţelegere între biologie şi educaţie. Pentru că nu toți adolescenţii înveţă matematică și după 16 ani, oamenii de știință sunt de părere că trebuie investigate şi alte alternative care să suplinească această materie care dezvoltă o anumită zonă cerebrală.

„Deşi am început acest studiu înainte de pandemia de COVID-19, mă întreb cum se va repercuta lipsa accesului la educaţie, în general, şi la matematică, în particular, asupra dezvoltării cerebrale şi cognitive a copiilor şi a adolescenţilor”, a conchis profesorul Roi Cohen Kadosh.