România trebuie să rămână competitivă în plan regional și mondial în industria serviciilor pentru afaceri

16 aug. 2023
România trebuie să rămână competitivă în plan regional și mondial în industria serviciilor pentru afaceri
Ciprian Dan, președinte ABSL

Sectorul serviciilor pentru afaceri continuă să crească la nivel global cu o medie de 6% în ultimii doi ani. După Asia, unde se concentrează aproximativ 45% din numărul total de companii, Europa Centrală și de Est ocupă locul doi în lume din punct de vedere al regiunilor în care această industrie este dezvoltată, cu aproximativ 31% dintre companii. România ocupă locul 6 în lume, în topul țărilor care activează în această industrie și locul 2 în Europa, după Polonia. În prezent numărul de angajați din industria noastră este mai mare de 2% din populația activă a țării.

„România are încă numeroase avantaje pe care le oferă investitorilor în industria serviciilor de business. Printre acestea se numără un cost oportun de dezvoltare a afacerii și a forței de muncă, chiar și în domeniul IT, existând o diferență mai mică cu 20% comparativ cu Polonia. Cele mai multe limbi străine vorbite în Romania din toate țările CEE,  acest fapt fiind considerat unul dintre cele mai importante avantaje pentru diversificarea serviciilor în business services  (conform ultimului studiu ABSL Romania, 23% din companii prestează activități în 11-15 limbi străine vorbite,  iar 15 % din companii au între 16-20 limbi străine).  De asemenea, expertiza în tehnologie constituie un avantaj.”, spune Nicoleta Apetrei, Vice-Președinte ABSL.

Centrele de excelență dezvoltate în ultimii doi ani vin cu o expertiză solidă în domenii precum IT, finanțe și contabilitate, achiziții și fac ca România să fie încă o destinație preferată pentru servicii cu valoare adăugată mare.

Însă România se află în competiție directă cu țările din regiune (în special Polonia și Ungaria) din punct de vedere al granturilor disponibile, stimulentelor fiscale și susținerii industriei serviciilor pentru afaceri.

În timp ce România acordă sprijin prin intermediul stimulentelor fiscale și al politicilor pentru ocuparea forței de muncă, Polonia și Ungaria acordă un set de măsuri ce poate părea mai cuprinzător care include susținerea achiziției de echipamente si o valoare totala superioară a grantului (100 mil Eur în Polonia vs. 45 mil Eur în România).

În Polonia finanțarea nerambursabilă din partea statului variază între 30-50% în funcție de regiune, în timp ce în România variază între 30-60% ajungând chiar la 70% pentru anumite regiuni creând astfel un cadru mai atractiv (chiar dacă aceste regiuni nu sunt întotdeauna propice industriei serviciilor de afaceri). Diferența este că Polonia are pe listă șapte industrii de interes, serviciile pentru afaceri ocupând un loc fruntaș în acest top. În România stimulentele fiscale se acordă pentru producție, cercetare dezvoltare și IT.

„Competitivitatea României pe piața serviciilor de afaceri este influențată de mulți factori printre care performanța sistemului educațional, numărul mare al vorbitorilor de limbi străine, cunoștințele IT, politicile fiscale, costul traiului zilnic, costul forței de muncă etc. Toate acestea converg într-un singur punct: resursa umană, pe care daca o pierdem acest sector nu se va putea dezvolta. Creșterea profesioniștilor din aceasta industrie și menținerea lor în România reprezintă garanția viitorului nostru. Sunt convins că din acest motiv acestea sunt prioritare atât pentru companiile din sector, cât și pentru cei care influențează politicile economice în egală măsură. ” spune Cătălin Iorgulescu, Vice-Președinte ABSL

Conform ABSL, 70% dintre companii apreciază că vor înregistra o creștere a cifrei de afaceri în 2023 și 94% dintre companii apreciază că România oferă numeroase oportunități de investiții în acest sector.

„Faptul că avem încă un procent mare de studenți la facultăți cu profil de inginerie și matematică ne ajută să conturăm mai clar viitorul acestei industrii. Estimăm o creștere de 10-15% a numărului de angajați până în 2025 și o creștere a importanței orașelor mai mici.” explică Ciprian Dan, Președinte ABSL.

Cele mai recente date arată faptul că veniturile generate de industria pentru afaceri au fost de 9 miliarde de euro. De asemenea, contribuția acestui sector la PIB în România este mai mare decât media europeană in ultimii ani.

Boilerplate ABSL

Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa peste 80 de companii care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).

Rolul ABSL România este de a susține expansiunea sectorului de Business Service și transformarea acestuia într-un vector important al creșterii economice a României. Asociația își atinge obiectivele prin facilitarea colaborării in cadrul sectorului, realizarea de studii, promovarea sectorului dar si a oportunitatilor pe care Romania le ofera si conlucrarea cu autoritatile in vederea dezvoltarii industriei.

Activitatea ABSL este structurată pe mai multe puncte cheie – organizarea de evenimente de schimb de bune practici si networking (de relationare), realizarea de studii si ghiduri, promovarea Romaniei in relația cu investitorii, organizarea de proiecte educationale, relații guvernamentale.

Din  ABSL  România  fac  parte atât companii autohtone, cât și multinaționale de profil, lideri regionali și globali precum: ACCA, Accenture Services, AECOM, Allianz Worldwide Partners, Allianz Services, Bluepoint, Bosch Service Solutions, Be Think Solve Execute, British American Tobacco, Booking Holdings, Brightway, Carestream Dental, Cegeka Romania, Central Europe Technologies, Conduent, Code of Talent, Colt Technology Services, CWS Business Global Services, DB Global Technologies, Deloitte Audit, Deutsche Telekom Services Europe, DXC Technology, Dover, Ernst & Young, Eucom Business Language, Euromaster Tyres & Services, EXL Service, Foundever, Garrett Motion, GEP, Genpact, Global Remote Services, Gi Group, Goodyear Dunlop Tires Operations Romania, Hewlett Packard Enterprise, Horvath, HP Inc. Romania, Kellogg’s Global Business Services, KMG Rompetrol, InterGlobe Technologies, iSS Romania, Lovering&Partners, Luxoft Professional Romania, Linde Global Services, Lon’s Head,Majorel, MassMutual Romania, Microfocus, Microsoft Romania, Michelin Business Services, Molson Coors, Mood Media, Office Depot Service Center, OMV Petrom Global Solutions, Optima Solutions Services, PwC Romania, Procter&Gamble Marketing Romania, Prohuman, PTC Romania, Randstad, Renault Business Services, SCC Services Romania, Selir, Service HUB, Societe Generale Global Solution Centre, Stefanini Romania, Suvoda Software, Talent Collection, TDCX Romania, Teleperformance, TELUS International, Temps HR, Tenneco, Total Energies, UniCredit, Valoris Center, Veeam, Vertiv Romania, _VOIS, Webhelp, Wipro Technologies și WNS Global Services Romania.

De asemenea, COS, IO Partners, PwC, Regina Maria, SKANSKA, Steelcase și Zamfirescu Racoți Vasile & Partners susțin ABSL în calitate de parteneri strategic ai asociației.