Era inteligenței artificiale este abia la început, iar folosirea la capacitate maximă a beneficiilor tehnologiei necesită timp și gestionarea unui număr mare de provocări. Activități precum suportul clienților, testarea/dezvoltarea de software, marketing precum și serviciile financiar-contabile ar putea reprezenta mai mult de 70% dintre cazurile de utilizare a inteligenței artificiale într-un viitor apropiat.
Din acest motiv, ABSL (Asociația Business Service Leaders) organizează cea de-a XI-a ediție a conferinței naționale având ca temă centrală inteligența artificială și modul în care aceasta impactează industria serviciilor pentru afaceri, dar și viața în general.
În deschiderea conferinței, ABSL lansează raportul anual al industriei serviciilor pentru afaceri, raport ce prezintă o imagine a sectorului și a tendințelor sale.
Conform raportului ABSL 2023, numai 26% dintre companiile industriei folosesc în prezent inteligența artificială și învățarea automată în cadrul serviciilor oferite, procent care se regăsește și la nivel global în companiile din diferite industrii, în timp ce 74% dintre companiile de outsourcing prezente în România folosesc automatizarea de bază în cadrul activităților livrate către clienți.
Se estimează că inteligența artificială va funcționa cel mai bine pentru angajații cu studii superioare, putând automatiza până la 60% dintre procesele desfășurate de aceștia la momentul actual. Aceasta va crește substanțial productivitatea muncii, estimându-se că în perioada 2030 – 2045 jumătate dintre procesele de muncă actuale ar putea fi automatizate.
„Dacă în urmă cu 100 de ani, în romanele științifico-fantastice din vremea lui Karel Capek (inventatorul cuvântului „robot”) se anticipa că roboții vor înlocui preponderent angajații cu activitate fizică intensă, acum vedem că în realitate îi ajută mai des pe cei cu studii superioare și activitate intelectuală. Este ușor contraintuitiv însă nu neapărat o veste rea, întrucât există un potențial enorm de creștere a productivității. Dacă reușim să integrăm inteligența artificială în dezvoltarea produselor cu cea mai mare pondere în industria noastră (servicii financiare, IT și HR oferite de peste 65% din companiile respondente conform ultimului studiu ABSL) putem menține România într-o poziție competitivă în regiune, în pofida creșterilor salariale induse de inflație”, spune Cătălin Iorgulescu, Vice-Președinte ABSL.
Conform raportului ABSL, majoritatea companiilor (77%) au înregistrat rezultate mai bune în 2023 față de 2022, în timp ce creșterea numărului de angajați a fost de 10% în ultimii doi ani. Aceste aspecte indică o creștere a productivității și în egală măsură a automatizării proceselor.
Combinând Inteligența Artificială generativă cu toate celelalte tehnologii, automatizarea muncii ar putea adăuga până la 3,5 puncte procentuale anual la creșterea productivității. Cu toate acestea, angajații vor avea nevoie de sprijin pentru a învăța noi competențe, în timp ce unele joburi se vor schimba.
„În industria noastră, unde resursa umană este esențială, estimăm că până în 2030, 60% dintre necesitățile unui job se vor focaliza în jurul abilităților precum creativitatea, munca în echipă, proactivitatea, adaptabilitatea și cunoștințele digitale, fiind căutați în special angajații cu profil tehnic sau economic”, explică Ciprian Dan, Președinte ABSL.
Conform datelor ABSL, creșterea medie a numărul de angajați prognozată pe următorii 2 ani pentru industria serviciilor de afaceri este de 10%, estimându-se că un număr de aproximativ 200.000 de angajați la nivel național să fie atins.
Raportul ABSL arată că industria este reprezentată majoritar de centrele universitare: București, care conduce detașat cu peste 70% din angajații din industrie, urmat de Cluj, Timișoara și Iași, care totalizează aproximativ 20%. Dintre locațiile emergente, se remarcă Brașov și Sibiu. Una din trei companii a declarat că a deschis birouri în două sau mai multe orașe.
Studiul a fost realizat de ABSL împreună cu PwC în perioada august – octombrie, pe un eșantion de 77 de companii care au un număr cumulat de peste 55.000 de angajați.
Evenimentul este susținut de către ACCA, Accenture, AICPA & CIMA, Booking Holdings, Capgemeni, Genpact, Societe Generale Global Solution Centre, Telus International, Valoris Center.
Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa peste 80 de companii care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).
Rolul ABSL România este de a susține expansiunea sectorului de Business Service și transformarea acestuia într-un vector important al creșterii economice a României. Asociația își atinge obiectivele prin facilitarea colaborării in cadrul sectorului, realizarea de studii, promovarea sectorului dar si a oportunitatilor pe care Romania le ofera si conlucrarea cu autoritatile in vederea dezvoltarii industriei.
Activitatea ABSL este structurată pe mai multe puncte cheie – organizarea de evenimente de schimb de bune practici si networking (de relationare), realizarea de studii si ghiduri, promovarea Romaniei in relația cu investitorii, organizarea de proiecte educationale, relații guvernamentale.
Din ABSL România fac parte atât companii autohtone, cât și multinaționale de profil, lideri regionali și globali precum: ACCA, Accenture Services, AECOM, Allianz Worldwide Partners, Allianz Services, Bluepoint, Bosch Service Solutions, Be Think Solve Execute, British American Tobacco, Booking Holdings, Carestream Dental, Capgemini, Cegeka Romania, Chain IQ, Central Europe Technologies, Conduent, Code of Talent, Colt Technology Services, Concentrix + Webhelp, CWS Business Global Services, DB Global Technologies, Deloitte Audit, Deutsche Telekom Services Europe, Dover Business Services, Ernst & Young, Eucom Business Language, Euromaster Tyres & Services, EXL Service, Foundever, FSP Global, Garrett Motion, GEP, Genpact, Global Remote Services, Gi Group, Goodyear Dunlop Tires Operations Romania, Hatwit, Hewlett Packard Enterprise, HP Inc. Romania, Horvath,, Kellogg’s Global Business Services, KMG Rompetrol, IGT Solutions, iSS Romania, Lovering&Partners, Luxoft Professional Romania, Linde Global Services, Lion’s Head, Majorel, MassMutual Romania, Microfocus, Microsoft Romania, Michelin Business Services, Molson Coors, Mood Media, Office Depot Service Center, OMV Petrom Global Solutions, Optima Solutions Services, PwC Romania, Procter&Gamble, Prohuman, PTC Romania, Randstad, Renault Business Services, SCC Services Romania, Selir, Service HUB, Societe Generale Global Solution Centre, Stefanini Romania, Suvoda Software, Talent Collection, TDCX Romania, Teleperformance, TELUS International, Temps HR, Tenneco, Total Energies, UniCredit, Valoris Center, Veeam, Vertiv Romania, _VOIS, Wipro Technologies și WNS Global Services Romania.
De asemenea, COS, IO Partners, PwC, Regina Maria, SKANSKA, Steelcase și Zamfirescu Racoți Vasile & Partners susțin ABSL în calitate de parteneri strategici ai asociației.