Studiu ABSL: Aproximativ 65% dintre companiile industriei serviciilor pentru afaceri solicită angajaților să lucreze de la birou 2 – 3 zile pe săptămână

09 mai 2022
Studiu ABSL: Aproximativ 65% dintre companiile industriei serviciilor pentru afaceri solicită angajaților să lucreze de la birou 2 - 3 zile pe săptămână

Asociația Business Service Leaders în România (ABSL) a realizat în perioada februarie – aprilie un studiu având ca temă modalitățile de lucru post pandemie adoptate de companiile din industrie, pentru perioada 2022 – 2023.

49% dintre companiile chestionate au afirmat că cele mai mari provocări post pandemie sunt legate de implicarea și motivarea angajaților, precum și de modalitațile de a-i determina să se reîntoarcă la birou.

Conform studiului ABSL, numărul angajaților care doresc să lucreze doar de la birou este mai mic de 15% în aproximativ 90% dintre companiile industriei. 60% dintre companiile participante spun că între 50% până la 100% dintre angajații lor preferă modalitatea de lucru hibrid.  Dintre acestia, majoritatea vor lucra de la birou 2 zile pe săptămână (37% dintre companii vor solicita acest lucru pentru angajații ce lucrează în format hibrid) sau 3 zile pe saptămâna (27% dintre companii).

Zilele în care se lucrează de la birou sunt stabilite după cum urmează:

  • de către angajați în 30% dintre cazuri
  • de către team leader – 25%
  • de către management – 30%
  • de către clienți – 15%

În top trei angajați ce preferă munca de acasă sunt cei care au copii mici sau cei care au în grijă alți membrii ai familiei, precum și cei care pierd prea mult timp în trafic sau care fac naveta, dar și cei care lucreaza în IT și dezvoltare de software.

O parte dintre cei care au copii mici se află și în topul celor care doresc să lucreze doar de la birou (pentru a se putea concentra mai bine), alături de juniorii din companie sau de noii angajati, dar și de cei care au nevoie să lucreze împreuna cu colegi din alte departamente.

Cum se face revenirea la birou

Aproximativ 60% dintre companiile industriei plănuiesc ca revenirea la birou să se facă printr-o perioadă de reacomodare, în care orice angajat să poată veni la birou atunci când vrea și fără să existe un număr obligatoriu de zile. Treptat însă, procentul celor care vor lucra de la birou va crește și vor începe să apară reguli foarte clare. În stabilirea modului de lucru (de acasă, hibrid sau de la birou) companiile vor ține cont de tipul de activitate prestată, de experiența, performanța, mărimea echipei, tipul de proiect, dar și de preferințele angajaților și ale clienților. Studiul a arătat că toate serviciile furnizate de industria noastră se pot realiza din formatul hibrid, de aceea acest mod de lucru va continua și după terminarea pandemiei. În ceea ce privește clienții, doar 9% dintre aceștia cer ca serviciile să fie furnizate de către angajați care lucrează de la birou”, spune Ciprian Dan Președinte ABSL.

26% dintre companiile respondente acceptă ca în mod excepțional sau respectând anumite reguli (de exemplu un număr maxim de zile/ an), angajații lor să lucreze dintr-o altă țară. 64% dintre companii privesc însă munca de oriunde ca fiind activitatea derulată doar din România, dintr-o altă localitate decât cea în care au sediul. Acești angajați vor trebui însă sa vină periodic la birou.

Aproximativ 70% dintre companiile membre ABSL au raportat că productivitatea angajaților este mai mare acum, comparativ cu 2020, în timp ce 25% au raportat o productivitate similară cu cea dinaintea pandemiei. Mai mult de jumătate dintre companii au observat schimbări în motivele pentru care angajații sunt mulțumiți sau nemulțumiți la locul de muncă. Cei mai mulți dintre aceștia apreciază faptul că au posibilitatea să lucreze de acasă și că au găsit un echilibru între muncă și viața personală, pentru alții însă acest mod de lucru a dus la o creștere a orelor suplimentare. Pentru a veni în întâmpinarea angajaților, 71% dintre companii au implementat un program flexibil de muncă. Cea mai mare provocare a companiilor din industria noastră rămâne însă motivarea și implicarea angajaților, 28% dintre companii punând acest aspect pe primul loc. Un alt aspect important, este necesitatea prezenței la birou pentru formarea viitorilor lideri. În majoritatea cazurilor, aceștia trebuie să exerseze interacțiunea directă pentru a putea învăța să conducă echipe într-un mod competent”, arată Cătălin Iorgulescu, Vice – Președinte ABSL.

Peste 50% dintre respondenți spun că în ultimele 4 luni a crescut rata plecărilor din companie și că încearcă să compenseze acest lucru prin salarii și pachete de beneficii, dar și de wellbeing competitive, precum și prin programe de dezvoltare de carieră și mobilitate internă.

54% dintre companiile chestionate apreciază că în acest an angajații care se potrivesc în totalitate cu descrierea postului sunt mai greu de găsit și astfel necesită o perioadă suplimentară de pregătire.

Studiul ABSL dezvăluie și un profil al candidaților în 2022: aceștia apreciază flexibilitatea, au așteptări salariale foarte mari, multe alte solicitări (beneficii, etc.), pun accent pe echilibrul dintre muncă și viața personală, vor să știe care sunt posibilitățile de evoluție în carieră, preferă să lucreze de acasă.

Peste 74% dintre companii au extins procesul de recrutare în toată țara, oferind soluții diferite de telemuncă. 35% dintre companiile participante la studiu au angajat anul trecut un procent de până la 5% persoane care locuiesc în orașe diferite de cel în care își au sediul, 24% dintre companii au angajat din altă localitate între 6% – 10% din noii angajați, alte 21% dintre companii au în această categorie între 11% și 25% din angajările facute în ultimul an.

66% dintre companiile participante la studiul ABSL menționează că au adaptat spațiul de birouri (sau urmează să o facă în perioada următoare) la particularitățile noului mod de lucru. Biroul facilitează comunicarea și interacțiunea (mai multe zone pentru relaxare, mai multe spații de întâlniri și socializare).

Studiul a fost realizat de ABSL în perioada februarie – aprilie 2022, prin participarea a 45 de companii din România având un număr total de 32.000 de angajați.

Despre ABSL

Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa peste 70 de companii care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).

Rolul ABSL România este de a susține expansiunea sectorului de Business Service și transformarea acestuia într-un vector important al creșterii economice a României. Asociația își atinge obiectivele prin facilitarea colaborării in cadrul sectorului, realizarea de studii, promovarea sectorului dar si a oportunitatilor pe care Romania le ofera si conlucrarea cu autoritatile in vederea dezvoltarii industriei.

Activitatea ABSL este structurată pe mai multe puncte cheie – organizarea de evenimente de schimb de bune practici si networking (de relationare), realizarea de studii si ghiduri, promovarea Romaniei in relația cu investitorii, organizarea de proiecte educationale, relații guvernamentale.

Din  ABSL  România  fac  parte atât companii autohtone, cât și multinaționale de profil, lideri regionali și globali precum: ACCA, Accenture Services, AECOM, Allianz Worldwide Partners, APT Prohuman, Bosch Service Solutions, Be Think Solve Execute, British American Tobacco, Brightway, Carestream Dental, Cegeka Romania, Central Europe Technologies, Conduent, Connect44,  Colt Technology Services, CWS Business Global Services, Datanet System Software, DB Schenker, DB Global Technologies, Deloitte Audit, Deutsche Telekom Services Europe, DXC Technology, Ernst & Young, Eucom Business Language, Euromaster Tyres & Services, EXL Service, Garrett Motion, GEP, Genpact, Global Remote Services, Gi Group, Goodyear Dunlop Tires Operations Romania, Hewlett Packard Enterprise, HP Inc. Romania, Kellogg’s Global Business Services, KMG Rompetrol, InterGlobe Technologies, iSS Romania, Lovering&Partners, Luxoft Professional Romania, Linde Global Services, Majorel, MassMutual Romania, Microfocus, Microsoft Romania, Michelin Business Services, Molson Coors, Mood Media, Office Depot Service Center, OMV Petrom Global Solutions, Optima Solutions Services, PwC Romania, Procter&Gamble Marketing Romania, PTC Romania, Randstad, Renault Business Services, Rinf Tech, Samsung SSCE, SCC Services Romania, Selir, Sia Group, Societe Generale Global Solution Centre, Stefanini Romania, Suvoda Software, Sykes, TDCX Romania, Teleperformance, TELUS International, Temps HR, Total Energies, TotalSoft, UniCredit Services, Valoris Center, Veeam Software, Vertiv Romania, Vodafone Shared Services Romania, Webhelp, Wipro Technologies și WNS Global Services Romania.

De asemenea, COS, Dale Carnegie, JLL, PwC, Regina Maria, SKANSKA, Steelcase și Zamfirescu Racoți Vasile & Partners susțin ABSL în calitate de parteneri strategic ai asociației.