Evoluția salariilor în industria serviciilor pentru afaceri urmează evoluția generală a pieței cu o creștere de 4% pentru specialiștii din industrie, înregistrată în martie 2024, comparativ cu septembrie 2023, urmărindu-se un eșantion identic de companii, relevă studiul HR Barometru realizat de ABSL (Asociația Business Service Leaders) împreună cu PwC România.
La nivel regional, Capitala conduce în creșterile salariale, cu 4,7%, în timp ce Banat Transilvania a înregistrat o creștere de numai 2,1%. Cele mai importante categorii de personal pentru care a crescut salariul sunt executive manager (9,8%), team leader (3,8%), specialist (3,9%), personal administrativ (4,4%) și operator (1,9%).
Cele mai mari creșteri salariale au fost făcute pentru angajații care lucrează în servicii precum finanțe – contabilitate, HR, dar și în funcțiile suport.
Sectorul serviciilor pentru afaceri se înscrie in tendința generală a companiilor din piață de creștere estimată a bugetelor salariale cu 8% în 2024, una din trei companii implementând deja aceste măsuri în primul trimestru.
„Dinamica salarială înregistrează o scădere ușoară față de anii precedenți, chiar și în industriile în care competiția pentru talente rămâne ridicată. Pe fondul incertitudinii macro-economice, dar și odată cu extinderea automatizărilor către un număr tot mai mare de procese, cererea de forță de muncă este în scădere, ca de altfel și mobilitatea individuală la nivel de angajat. Pe termen scurt, asistăm la o normalizare a raporturilor de pe piața muncii, care devenise extrem de dificilă pentru angajatori în ultimii ani” – declară Oana Munteanu, Director, People & Organisation, PwC.
Creșterea taxării unor beneficii populare în industrie – precum tichetele de masă, de vacanță sau abonamentele sportive – a avut un impact negativ atât asupra activității companiilor, cât și al politicilor de HR. Patru din cinci angajatori acordă acum beneficiile în valoare brută, taxarea fiind suportată de către angajați. Un procent mic din angajatori intenționează să compenseze total sau parțial pierderea suferită de angajați pentru diferite beneficii (4% in cazul tichetelor de vacanță și 34% în cazul tichetelor de masă). Companiile industriei vor continua însă să ofere beneficii precum abonamente sportive, medicale și pensii private chiar dacă reducerile de taxe nu mai sunt la același nivel. În timp ce beneficiile parentale încep să fie de interes pentru angajați, doar 4% dintre companiile industriei dau zile libere în plus pentru angajații părinți. 3 din 4 companii oferă zile libere plătite peste limita legală admisă pentru tați.
„Industria serviciilor pentru afaceri are o contribuție relevantă la PIB-ul României, aflându-se în primele 5 industrii din țară din acest punct de vedere. Calitatea resursei umane în raport cu costul acesteia au reprezentat mult timp un avantaj competitiv pentru atragerea investitorilor în România. În acest context, discuțiile tot mai frecvente despre impozitului progresiv, fără o consultare a mediului de afaceri, fără predictibilitate și fără o strategie națională care să sprijine creșterea economică și reținerea forței de muncă înalt calificate pe termen lung, ne poate afecta negativ”, spune Cătălin Iorgulescu, Vice Președinte ABSL.
Doar 18% din companiile industriei serviciilor pentru afaceri au în vedere reducerea costurilor de Resurse Umane, iar dintre acestea reducerile vor fi preponderent în zona costurilor salariale (plafonare). Restul companiilor din industrie continuă să aloce resurse în special pentru zona de training și dezvoltare, pentru employer branding și fidelizarea angajaților.
Conform Barometrului HR realizat de ABSL, industria serviciilor pentru afaceri este lider pe piață în ceea ce privește implementarea măsurilor de egalitate de gen în domeniul salarizării și este în top trei industrii în implementarea politicilor de egalitate, diversitate și incluziune. Mai mult de jumătate dintre companiile industriei au implementat sau iau în considerare implementarea standardelor ESG în cursul acestui an.
Mai mult de jumătate dintre companiile industriei serviciilor pentru afaceri impun un număr minim de zile lucrate de la birou (între 1-3 zile), în timp ce flexibilitatea rămâne esențială pentru încă o treime dintre respondenți.
Barometrul HR pe industria serviciilor de afaceri a fost realizat PwC Romania în parteneriat cu ABSL, la finalul lunii martie, pe un eșantion de 50 de companii. Acesta surprinde evoluția salariilor și a altor indicatori de resurse umane din sector, dar și modalitatea în care companiile sunt pregătite să raporteaze practicile de sustenabilitate/ESG (Environmental Social Governance ) impuse de Uniunea Europeană.
Boilerplate ABSL
Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa peste 80 de companii care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).
Rolul ABSL România este de a susține expansiunea sectorului de Business Service și transformarea acestuia într-un vector important al creșterii economice a României. Asociația își atinge obiectivele prin facilitarea colaborării in cadrul sectorului, realizarea de studii, promovarea sectorului dar si a oportunitatilor pe care Romania le ofera si conlucrarea cu autoritatile in vederea dezvoltarii industriei.
Activitatea ABSL este structurată pe mai multe puncte cheie – organizarea de evenimente de schimb de bune practici si networking (de relationare), realizarea de studii si ghiduri, promovarea Romaniei in relația cu investitorii, organizarea de proiecte educationale, relații guvernamentale.
Din ABSL România fac parte atât companii autohtone, cât și multinaționale de profil, lideri regionali și globali precum: ACCA, Accenture Services, AECOM, Allianz Worldwide Partners, Allianz Services, Bluepoint, Bosch Service Solutions, Be Think Solve Execute, British American Tobacco, Booking Holdings, Carestream Dental, Capgemini, Chain IQ, Central Europe Technologies, Conduent, Code of Talent, Colt Technology Services, Concentrix + Webhelp, CWS Business Global Services, DB Global Technologies, Deloitte Audit, Deutsche Telekom Services Europe, Dover Business Services, Ernst & Young, Eucom Business Language, Euromaster Tyres & Services, EXL Service, Foundever, FSP Global, Garrett Motion, GEP, Genpact, Global Remote Services, Gi Group, Goodyear Dunlop Tires Operations Romania, Hatwit, Hewlett Packard Enterprise, HP Inc. Romania, Horvath, Kellanova Global Business Service, KMG Rompetrol, Knight Frank, IGT Solutions, iSS Romania, Lovering&Partners, Luxoft Professional Romania, Linde Global Services, Lion’s Head, Majorel, MassMutual Romania, Mazars, Microsoft Romania, Michelin Business Services, Molson Coors, Mood Media, OMV Petrom Global Solutions, OpenText, Optima Solutions Services, PwC Romania, Procter&Gamble, Prohuman, PTC Romania, Randstad, Renault Business Services, SCC Services Romania, Selir, Service HUB, Societe Generale Global Solution Centre, Stefanini Romania, Suvoda Software, Talent Collection, TDCX Romania, TELUS International, Temps HR, Tenneco, Total Energies, UniCredit, Valoris Center, Vertiv Romania, Viking Romania, _VOIS, Wipro Technologies și WNS Global Services Romania.
De asemenea, COS, IO Partners, PwC, Regina Maria, SKANSKA, Steelcase și Zamfirescu Racoți Vasile & Partners susțin ABSL în calitate de parteneri strategic ai asociației.