Piața din România a fost invadată de măști neconforme. Există măști care nu respectă regulile de etichetare, care pot fi remediate, dar și măști neconforme care nu respectă normele de calitate și care reprezintă un pericol la adresa sănătății românilor.
În perioada 23 octombrie – 23 noiembrie, Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor a demarat controale la 599 de magazine din țară, mari retaileri și lanțuri de farmacii care vând măști de protecție.
Drept rezultat, peste 30 de milioane de măști au fost scoase de la vânzare, temporar sau definitiv, pentru că zădărniceau lupta împotriva coronavirusului.
„Printre neregulile constatate se află lipsa totală sau parţială a elementelor de identificare şi caracterizare, lipsa traducerii în limba română, lipsă instrucţiuni de utilizare, lipsă menţionare compoziţie material, lipsă declaraţie conformitate, lipsă marcaj de conformitate CE.
ANPC a aplicat 668 de sancţiuni, din care 237 avertismente şi 431 amenzi contravenţionale în valoare de 2.908.000 lei pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
Printre companiile care au fost sancţionate pentru comercializarea măştilor neconforme se află magazine ale marilor retaileri din țară – precum Lidl, Rewe, Kaufland, Mega Image, Auchan, Altex, Dedeman, Profi, DM -, dar şi compania petrolieră Lukoil România. De asemenea, raportul arată că au fost amendate şi marile reţele de farmacii Help Net şi Sensiblu, potrivit raportului ANPC,” menționează Digi24.
Eduard Cozminschi susține că este destul de greu pentru un client obișnuit să își dea seama dacă o mască de protecție este conformă sau neconformă, adăugând că este de datoria vânzătorului să verifice dacă măștile pe care le comercializează respectă normele de etichetare și de calitate pentru a fi vândute.