EXCLUSIV. Ce se întâmplă atunci când ați încheiat un contract pe un an cu un furnizor de servicii și vreți să plecați înainte de termen? Avocatul Adrian Cuculis răspunde

EXCLUSIV. Ce se întâmplă atunci când ați încheiat un contract pe un an cu un furnizor de servicii și vreți să plecați înainte de termen? Avocatul Adrian Cuculis răspunde
Avocat Adrian Cuculis

În ultima perioadă, mulți români s-au plâns de abuzuri ale unor firme de prestări servicii, cu care au încheiat contracte. Majoritatea sunt pe o perioadă de minim un an și prevăd diferite penalități în cazul în care clientul dorește rezilierea.

Există însă numeroase contracte care conțin clauze abuzive. Conform legislației UE și a noului cod civil, dacă un contract prevede condiții abuzive, acestea nu sunt obligatorii pentru consumatori, iar comerciantul nu se poate baza pe ele.

Contractele pot fi reziliate

În baza legislației UE, condițiile contractuale standard utilizate de comercianți trebuie să fie echitabile. Nu contează dacă se numesc termeni sau condiții ori dacă sunt parte a unui contract detaliat pe care trebuie să-l semnați. Contractul nu trebuie să creeze un dezechilibru între drepturile și obligațiile consumatorilor și cele ale vânzătorilor și furnizorilor.

Clauzele contractuale trebuie redactate într-un limbaj simplu, inteligibil. Eventualele ambiguități vor fi interpretate în favoarea dumneavoastră.

Pe lângă cerința generală de „bună credință” și „echilibru”, legislația UE conține și o listă de termeni specifici care pot fi considerați abuzivi.

Clauzele care îi permit comerciantului să anuleze unilateral un contract, fără a-i da același drept și consumatorului este una dintre acestea.

Avocatul Adrian Cuculis răspunde

L-am întrebat pe avocatul Adrian Cuculis, care este un specialist recunoscut la nivel internațional pe spețe comerciale, ce se întâmplă dacă o persoană a încheiat un contract de prestări servicii cu o companie, iar aceasta obligă clientul să rămână captiv un an în contract, deși nu este mulțumit de serviciile prestate.

„Legislația de astăzi și implicit cea europeană nu ne mai permite să păstrăm utilizatorii captivi. Este o clauză mega-abuzivă, aceea în care un client este obligat să rămână agățat de o firmă, fără să i se ofere posibilitatea echitabilă de reziliere unilaterală. În contractul pe care mi l-ați arătat, clauza impusă de a păstra utilizatorul captiv este în mod cert abuzivă. Practic comerciantul poate rezilia oricând dorește, în timp ce utilizatorul este obligat să plătească diferite taxe. Este ilegal acest lucru și chiar se pot obține daune dacă utilizatorul arată că în perioada contractuală a suferit prejudicii financiare din cauza prestării serviciilor sau a prețului exagerat”, a explicat Adrian Cuculis în exclusivitate pentru VoceaBanilor.ro.