ABSL: Învățarea, adaptarea și competențele digitale sunt esențiale pentru angajare în următorii douăzeci de ani 

16 feb. 2024
ABSL: Învățarea, adaptarea și competențele digitale sunt esențiale pentru angajare în următorii douăzeci de ani 
Photo by Bench Accounting on Unsplash

În 2007 primele companii din industria serviciilor pentru afaceri se lansau pe piața românească. De atunci, revoluția digitală a schimbat piața muncii și se estimează că unul din doi angajați la nivel mondial va avea nevoie de o reconversie profesională. Industria serviciilor pentru afaceri este implicată în aceste trasformări, iar angajații din acest sector au șanse sporite să se adapteze și să se dezvolte pentru cerințele specifice pieței muncii din următorii 20 de ani. 

 

Potrivit Forumului economic internațional, revoluția digitală din ultimii ani a făcut ca 5 milioane de joburi să dispară la nivel global și se estimează că în următoarea perioadă 85 de milioane de joburi o să fie transformate sau vor dispărea. Potrivit aceleiași organizații, 42% din orele de muncă vor fi efectuate cu ajutorul automatizării / digitalizării și unul din 2 angajați va avea nevoie de o reconversie profesională. 

Serviciile financiare, IT și HR sunt cel mai frecvent oferite servicii de către companiile din industria serviciilor de afaceri, potrivit raportului ABSL de la finalul anului trecut, putând crea valoare adaugată și menține România într-o poziție competitivă în regiune. 

Serviciile financiare vor avea un trend ascendent, iar acest lucru va determina o creștere a numărului de angajați din acest domeniu. În următorii ani, cererea pentru analiști financiari specializați în analiza datelor va lua amploare. De asemenea, se așteaptă ca majoritatea pozițiilor din departamentele financiare să necesite cunoștinte solide despre tehnologia blockchain, care în prezent nu este aprofundată. Se estimează în continuare o creștere a cererii pentru specialiști în domenii precum inteligența artificială și securitatea cibernetică, implicit o dezvoltare continuă a competențelor specialiștilor din aceste domenii. De asemenea, cei care doresc o carieră în HR, în industria serviciilor de afaceri, vor avea tot mai multă nevoie de competențe digitale sporite, o serie de procese precum ștatele de plată, managementul beneficiilor, evaluarea performanțelor anagajaților sau chiar procesul de recrutare urmând să fie complet automatizate. 

Conform Institutului Național de Statistică, nevoia de forță de muncă înalt calificată este foarte mare, astfel că între 2018-2030 va exista o creștere cu 60% a numărului de persoane calificate. 

 

De altfel și raportul ABSL din 2023 precizează că cele mai importante criterii de profesionale de angajare in viitor vor fi cunoștințele tehnice, urmate de abilități digitale și cunoașterea limbilor străine. 

„În ultimii ani se vorbește din ce in ce mai mult și de abilitățile soft. Până în 2030 peste 60% dintre necesitățile joburilor viitoare se vor concentra pe aceste competențe. Creativitatea, munca în echipă și acceptarea diversității vor conta enorm în următorii zece ani, la fel ca și empatia pentru cei din jur. De asemenea, potrivit experților, pentru a avea acces la un loc de muncă bine plătit candidatii vor trebui să aiba un plan de dezvoltare profesională bine conturat, pe care să se axeze și pe care să îl exprime, o bună cunoaștere a organizației și a culturii acesteia, dar și a industriei și nu în ultimul rând încrederea în sine”, spune Cristian Cilibiu, reprezentant ABSL. 

Potrivit ABSL, în următorii  5-10 ani vom asista la un fenomen evident de flexibilizare a muncii. Trendul acesta se simte deja, conceptul de contingent workforce este tot mai actual și este adus de atât specialiștii cat si de generatia Z care apreciază flexibilitatea. Conform raportului ABSL 14% dintre angajații industriei au sub 25 de ani, iar 67% au intre 25-40 de ani.

„Vom vedea un număr din ce în ce mai mare de angajați și experți care nu mai sunt dispuși să se angajeze cu contracte pe termen lung. Oameni care, dupa o experiență lungă corporatistă, își doresc mai multă flexibilitate. Vor alege job-uri / proiecte de scurtă durată. Comportamente similare vedem și la generația tânără care dorește mai mult timp liber, se mută mai rapid de pe un job pe altul, se atașează mai puțin de un angajator pe lungă durată. Pentru angajatori acomodarea acestor nevoi nu este deloc ușoară pentru că înseamnă o schimbare majoră a modelului de lucru, a organizării muncii, a culturii organizaționale. Însă vine cu beneficiul accesului la aceasta masa de candidați de care angajatorii au mare nevoie”, spune Cătălina Magui, Director HR, Societe Generale Global Solution Centre, companie membră ABSL.

Specialiștii ABSL consideră că generația Z are nevoie de un proces mai bun pentru dobândirea unor abilități practice, aplicate și actualizate cerințelor din piața muncii, de adaptarea programelor școlare timpului pe care îl trăim, de mai mult accent pe experimentare versus teorie, lucru pe proiecte aplicate, facilitare autentică și consiliere în carieră, de la stagii mai timpurii.

„Creșterea profesioniștilor din această industrie și menținerea lor în România reprezintă garanția viitorului nostru. Îmbunătățirea unui sistem de învățământ necesită timp îndelungat, iar aceasta ar trebui să fie o prioritate pentru orice guvern. ABSL are două inițiative in acesta zona: consiliere în carieră pentru elevi de liceu și adaptarea curriculei universitare la nevoile mediului de business, proiect dedicat studenților si profesorilor. Însă  inițiativele private nu pot suplini sau înlocui un proiect centralizat de adaptare a învățământului la cerințele actuale si viitoare din economie”, spune Cătălin Iorgulescu, Vice Președinte ABSL. 

 

Peste 200.000 de angajați lucrează în prezent în industria serviciilor pentru afaceri și se estimează că numărul acestora va crește cu 10% până la finalul acestui an. 

Boilerplate ABSL

Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa peste 80 de companii care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).

Rolul ABSL România este de a susține expansiunea sectorului de Business Service și transformarea acestuia într-un vector important al creșterii economice a României. Asociația își atinge obiectivele prin facilitarea colaborării in cadrul sectorului, realizarea de studii, promovarea sectorului dar si a oportunitatilor pe care Romania le ofera si conlucrarea cu autoritatile in vederea dezvoltarii industriei. 

Activitatea ABSL este structurată pe mai multe puncte cheie – organizarea de evenimente de schimb de bune practici si networking (de relationare), realizarea de studii si ghiduri, promovarea Romaniei in relația cu investitorii, organizarea de proiecte educationale, relații guvernamentale. 

Din  ABSL  România  fac  parte atât companii autohtone, cât și multinaționale de profil, lideri regionali și globali precum: ACCA, Accenture Services, AECOM, Allianz Worldwide Partners, Allianz Services, Bluepoint, Bosch Service Solutions, Be Think Solve Execute, British American Tobacco, Booking Holdings, Carestream Dental, Capgemini, Cegeka Romania, Chain IQ, Central Europe Technologies, Conduent, Code of Talent, Colt Technology Services, Concentrix + Webhelp, CWS Business Global Services, DB Global Technologies, Deloitte Audit, Deutsche Telekom Services Europe, Dover Business Services, Ernst & Young, Eucom Business Language, Euromaster Tyres & Services, EXL Service, Foundever, FSP Global, Garrett Motion, GEP, Genpact, Global Remote Services, Gi Group, Goodyear Dunlop Tires Operations Romania, Hatwit, Hewlett Packard Enterprise, HP Inc. Romania, Horvath, Kellanova Global Business Service, KMG Rompetrol, IGT Solutions, iSS Romania, Lovering&Partners, Luxoft Professional Romania, Linde Global Services, Lion’s Head, Majorel, MassMutual Romania, Mazars, Microsoft Romania, Michelin Business Services, Molson Coors, Mood Media, OMV Petrom Global Solutions, OpenText, Optima Solutions Services, PwC Romania, Procter&Gamble, Prohuman, PTC Romania, Randstad, Renault Business Services, SCC Services Romania, Selir, Service HUB, Societe Generale Global Solution Centre, Stefanini Romania, Suvoda Software, Talent Collection, TDCX 

Romania, Teleperformance, TELUS International, Temps HR, Tenneco, Total Energies, UniCredit, Valoris Center, Vertiv Romania, Viking Romania, _VOIS, Wipro Technologies și WNS Global Services Romania.

De asemenea, COS, IO Partners, PwC, Regina Maria, SKANSKA, Steelcase și Zamfirescu Racoți Vasile & Partners susțin ABSL în calitate de parteneri strategic ai asociației.

Tags: